Lome landerigheid

18 juli 2018 - Châteauneuf-sur-Cher, Frankrijk

Wat kan Frankrijk toch fijn zijn! We fietsen nu al weer een paar dagen door het Franse platteland, zoals alleen in Frankrijk het platteland kan zijn. Er gebeurt hier niks. Een lome landerigheid bepaalt de sfeer. Een auto rijdt voorbij, een boer werkt op het land, een kudde koeien kijkt ons met geremde nieuwsgierigheid na, akkertjes hier, weilandje daar en mooie bloemen in de bermen. We fietsen door slaperige dorpjes en horen overal het geluid van vogels. Mussen, merels, putters, gorzen, kramsvogels, kraaien en ga zo maar door. Het ornithologische hoogtepunt was gisteren: een wielewaal, die we eerst hoorden zagen vervolgens wegvliegen. Het laat zich makkelijk raden welk liedje wij daarna nog uren in ons hoofd hadden. Het blijft warm en zonnig en eigenlijk wordt het pas na een uur of drie iets te warm om nog aangenaam te zijn.
Maar natuurlijk is niet alles even charmant en fijn. Zo fietsten we vanmiddag kilometers door akkers met graanstoppels en troosteloze dorpen. Niet bepaald opbeurend.
De mooiste dorpjes en stadjes staan hier in de Berry te verpauperen, terwijl de inwoners zich achter gesloten luiken verschansen. Geen charmante nonchalance, maar echte verpaupering. Winkels, cafés en restaurants zijn voorgoed gesloten. Verf bladdert van gevels en kozijnen. Gisteren waren we in Chatillon-sur-Indre en vandaag in Châteauneuf-sur-Cher, twee prachtige stadjes met prachtige historische gebouwen, maar er wordt helemaal niets gedaan met al die schoonheid! Er zijn één of twee sfeerloze cafés waar één of twee gasten aan de bar hangen, er is een bakkerswinkel die wegens zomervakantie gesloten is en dat is het. Pijnlijk dat er niet meer met al die schoonheid gedaan wordt. De Berry oogt op een aantal plaatsen flink haveloos en armoedig. Morgen verwachten we de Bourgogne te bereiken. We zijn benieuwd of het een merkbaar verschil is.

Verder wat pech gehad met de achtertassen van Mark. De ene tas kwam los van het deel waarmee je hem aan de fiets bevestigt en bij de andere zit er een scheur in dat deel waarmee je het bevestigt. Tas 1 is inmiddels gerepareerd dankzij een bezoek aan de bricolage en wat creativiteit. Voor de andere tas verzinnen we nog een plan. De ergste schade is provisorisch gerepareerd met tape.

Nu zitten we na te tafelen op de camping van Châteauneuf-sur-Cher, een echte nostalgische camping municipal, naast de sportvelden en met hurktoiletten zoals dat vroeger gebruikelijk was in Frankrijk.

1. Anja van Dongen:
    19 juli 2018
    Wat een gaaf filmpje van de olifant! Indrukwekkend om te zien!
    Liefs en goede reis verder. Veel plezier in Bretagne! xxx
  2. Helga:
    21 juli 2018
    De foto's ect opgeslagen. Vervelend van de fietstassen. Mooie omgeving dat in ieder geval en een leuke olifant...grappig. Veel plezier en goede voortzetting van de reis. Ik zie het volgende bericht wel verschijnen. Ook de groeten van mijn slapende hond. Helga
  3. Wilma & Vera:
    24 juli 2018
    Jammer van die fietstassen, maar misschien een goede gelegenheid voor een verjaardagscadeau? Want: morgen is er een jarig, hoera, hoera! Alvast van harte gefeliciteerd, Mark. Prachtig toch, om op zo'n dag heerlijk te kunnen fietsen en de bergen in te mogen. (Alhoewel ik dan nu juist liever te voet zou gaan.) Een fijne dag in elk geval, en veel liefs, ook van Vera.