Langs de Loire

15 juli 2018 - Sainte-Gemmes-sur-Loire, Frankrijk

Vanmorgen zijn we vanuit Nantes vertrokken. Dat ging heel makkelijk en snel. Ons appartement was vlak bij de Loire en de route die we nu volgen loopt langs de Loire! Brug over, rechts af en almaar rechtdoor. We fietsten zo de stad uit.

We hebben het erg naar ons zin gehad in Nantes. Wat erg indrukwekkend was waren Les Machines de l’île. Een soort kunst/attractiepark op het terrein waar vroeger de scheepswerven zaten. Je vindt er prachtige draaimolens vol fantasiewezens en als boegbeeld een reusachtige mechanische olifant, waarop je een ronde over het terrein kan maken, maar die vanaf de grond misschien nog wel mooier is om naar te kijken. Er schijnt ook nog een reuzenspin rond te lopen, maar die hebben we gemist.

De oude stad is zeer de moeite waard om doorheen te slenteren. Mooie gebouwen, onder andere een prachtig kasteel en een mooie sobere kathedraal. De sfeer is gemoedelijk, er staan een aantal prachtige monumenten en er zijn ontelbare terrasjes om op neer te strijken. Prima stad dus voor een dagje rust. En om te fietsen! Wat zijn hier veel brede, vrijliggende fietspaden! Daar kunnen Nederlandse steden nog een puntje aan zuigen.
Het fietsen langs de Loire gaat lekker. Alles gelijkvloers. Wat een enorme rivier! We moesten op een gegeven moment de rivier over, dat ging over wel drie eilanden.
Zonder problemen hebben we vandaag de 100 km aangetikt.
Nu zitten we op het terras van de camping van Saintes Gemmes onder Angers. Er staat hier een rollende keuken met biologische crêpes. Tijdens de maaltijd een heerlijk optreden gehad van een van de mede kampeerders die spontaan had aangeboden om een uurtje te spelen en zingen. Heerlijk sfeertje passend bij een zwoele zomeravond. We hebben het goed!

1. Olga:
    15 juli 2018
    Ziet er goed uit!
  2. Tineke:
    16 juli 2018
    Ik geniet iedere keer weer van jullie reisverslag . Zo voel ik me er ook een beetje bij 😎
    Frankrijk heeft nooit op mijn top 3 gestaan van vakantielanden gestaan maar ik geloof dat Ik het toch steeds meer ga waarderen .
    Veel plezier 😘
  3. Anja van Dongen:
    16 juli 2018
    Hallo lieve mannen,
    Wat een gezellig verhaal weer! Goed om te horen dat jullie het zo naar jullie zin hebben! Ik kan me helemaal voorstellen dat de muziek jullie zwoele zomeravond nog gezelliger maakte. Een kampvuurherinnering aan lang vervlogen tijden zat ineens in mijn hoofd.
    Geniet met volle teugen van jullie reis!
    Lieve groetjes, Anja 👍🍀💖💋
  4. Sandra:
    17 juli 2018
    Oh heerlijk. Wat een vrijheid jongens.